Ile kosztuje SEO i co wpływa na jego cenę?

Wiele przedsiębiorców nie korzysta z pozycjonowania czy to lokalnego, czy globalnego. Dlaczego tak się dzieje? Najczęstszą odpowiedzi na to pytanie to – SEO jest drogie, pozycjonowanie nic nie zmieni. Jeśli jeszcze taka osoba nie widzi efektów zaraz, to szybko rezygnuje z tej usługi. Czy jednak ma rację? Czy SEO jest naprawdę takie drogie i nieopłacalne? Przedstawimy, co wpływa na cenę pozycjonowania oraz pokażemy, że w wielu wypadkach jest to dobra inwestycja, która z czasem się zwraca.

Pozycjonowanie glivice

Za co płacę w SEO? Czyli, kto i co musi zrobić, aby Twoja strona znalazła się na wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania?

Aby mówić o kosztach SEO oraz dowiedzieć się, za co tak naprawdę musisz zapłacić, to najpierw należy wyjaśnić czym jest pozycjonowanie. SEO to długofalowy proces optymalizacji strony internetowej. Celem pozycjonowania jest zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania organicznego (czyli niepłatnego) dla określonych słów kluczowych. Pomimo, że znalezienie się w wyszukiwarce Google jest darmowe, to aby znaleźć się wysoko i mieć wielu nowych Klientów należy ponieś koszty. Z naszego doświadczenia wiemy, że wskaźnik ROI, zawsze wykazuje zwrot z inwestycji. Proces pozycjonowania skupia się na dostosowywaniu treści na stronie internetowej, strukturze witryny i innych czynnikach, aby spełnić wymagania algorytmów wyszukiwarek. Algorytmy te oceniają witryny pod kątem jakości i odpowiedniości w kontekście określonych zapytań wyszukiwania. Czynniki takie jak jakość treści, liczba i jakość linków prowadzących do witryny, prędkość ładowania strony oraz odpowiednia struktura witryny mają wpływ na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Wydaje się proste? Niestety wcale takie nie jest dla osób, które nie mają odpowiedniej wiedzy i umiejętności. Pozycjonowania nigdy nie przeprowadza jedna osoba, potrzeba kilku specjalistów z dużą wiedzą, aby liczyć na satysfakcjonujące wyniki.

Najważniejsze działania, jakie zostają podjęte w ramach skutecznego pozycjonowania to:

  • podpięcie strony do GSC oraz GA4, w celu mierzenia wyników strony;
  • audyt, przygotowanie strategii oraz optymalizacja strony;
  • dodanie wartościowego, zgodnego z wymaganiami SEO contentu;
  • link building;
  • analiza, raportowanie, wprowadzanie zmian.

W każdej dobrej agencji marketingowej początek współpracy z Klientem to opracowanie strategii marketingowej, która różni się w zależności od wymagań i celów Klienta, budżetu przeznaczonego na pozycjonowanie, aktualnej kondycji strony, branży i konkurencji. Już w tym wypadku nad projektem pracuje kilka osób, które razem szukają najlepszego rozwiązania.

Kolejnym etapem jest przeprowadzenie audytu oraz optymalizacji (np. ustawienia .htaccess i preferowanej domeny, ustawienie przyjaznych linków, nadawanie meta description, sprawdzanie witryny pod kątem przekierowań - w razie potrzeby wykorzystanie 301 lub 302, poprawa pagespeeda, responsywność witryny i wiele innych). Bez wiedzy technicznej oraz zasad programowania wprowadzenie tych zmian jest niemożliwe.

Następny krok to sprawdzenie contentu oraz stworzenie content planu. Treści, które umieszczone są na stronie muszą być wartościowe dla użytkowników, dostarczać im prawdziwych, rzetelnych informacji w sposób przyciągający ich uwagę oraz zachęcający do skorzystania z usług danej firmy. Nie należy również zapominać o tym, aby teksty były napisane zgodne z zasadami SEO – odpowiednie rozmieszczenie nagłówków czy słów kluczowych ma tutaj ogromne znaczenie dla botów Google, które wykonują indeksację.

Strona, która ma wysoką pozycję w wyszukiwarce Google, z pewnością ma dobrze zaplanowane linkowanie zewnętrzne czyli link building. Jest to dodatkowy koszt SEO, który jednak przynosi duże korzyści. Linki prowadzące do strony, które pochodzą z innej wartościowej strony, przekazują jej tzw link juice czyli moc strony. Warto inwestować w linki z rzetelnych i dobrze prowadzonych stron, aby wzmocnić pozycjonowanie.

Wiele osób pewnie myśli, że na tym koniec. Przeprowadziliśmy audyt, optymalizację, dodaliśmy wartościowe treści i linki, jednak praca specjalisty SEO na tym się nie kończy. Cały czas monitoruje on wyniki strony, za pomocą różnych programów (często płatnych), aby jeszcze lepiej dostosowywać swoje działania.

Przedstawiliśmy pokrótce, jak wygląda proces pozycjonowania. Wymaga on wiele czasu i pracy wielu specjalistów, co pokazuje, że działania SEO nie mogą być tanie i dobre. Pewnie zastanawiasz się czy jest sens wydawać tyle na pozycjonowanie? Wielu naszych Klientów może zdecydowanie potwierdzić, że warto, bo jest to inwestycja, która zwraca się po pewnym czasie.

Ile wydawać na SEO, aby widzieć efekty?

Na to pytanie ciężko odpowiedzieć. Na wysokość kosztów za pozycjonowanie ma wpływ wiele czynników. Najważniejszym z nich jest konkurencja oraz to ile ona wydaje na SEO. Im większa kwota na pozycjonowanie tym lepiej. Nie bez znaczenia jest również branża, w której działasz. Czasem zdarza się tak, że konkurencja jest tak mała, że wystarczy przeznaczyć małe środki na SEO, aby widzieć pożądane rezultaty, czyli miejsce w ścisłej czołówce wyszukiwarki Google. Jeśli Twój produkt jest innowacyjny i nie ma drugiego takiego na rynku, to całkiem prawdopodobne, że szybko wskoczysz na pierwszą pozycję na słowa kluczowe związane z Twoim biznesem. Cena pozycjonowania jest również uzależniona od początkowej sytuacji Twojej strony. Jeśli jest odpowiednio zoptymalizowana, responsywna i ma dobre treści, to całkiem możliwe, że będzie potrzeba tylko kilku zmian, aby podnieś jej pozycję. Należy jednak pamiętać, że raz uzyskana wysoka pozycja nie gwarantuje, że zostanie ona taka cały czas. SEO to proces, który wymaga ciągłych zmian i przystosowywania się do coraz to nowszych algorytmów Google.

Czy tanie SEO ma sens?

Zdarzyło Ci się, że zgłasza się do Ciebie agencja SEO, która obiecuje wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania za bardzo niską cenę, w dodatku w bardzo szybkim czasie? Obiecują złote góry. Pewnie myślisz – czemu nie skorzystać z tak doskonałej oferty? Nasze doświadczenie pokazuje, że strony, na których były prowadzone działania SEO przez takie firmy po czasie notują bardzo duże spadki. Firmy takie kupują linki ze stron o wątpliwej reputacji. Poprawne przeprowadzenie pozycjonowania wymaga pracy wielu osób – programisty, grafika, copywritera, specjalisty SEO, co już generuje koszty dla agencji. Dodatkowo należy pamiętać o link buildingu, na który trzeba przeznaczyć duże kwoty, aby miało sens. Nie da się wykonać pozycjonowania tanio i dobrze.

Szukasz agencji marketingowej z nieszablonowym podejściem do pozycjonowania? Chcesz wiedzieć dokładnie, co dzieje się z Twoją stroną, jak zmienia się jej pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania oraz co jest na niej poprawiane? Zachęcamy do kontaktu z naszymi Doradcami Klienta, którzy dogłębnie wyjaśnią na czym polega proces pozycjonowania oraz przedstawią ofertę dopasowaną indywidualnie do Twoich potrzeb, zapraszamy!