Lotnisko w Gliwicach poszerza swoje perspektywy

Po gruntownej modernizacji w 2020 roku, stało się nie tylko popularnym centrum sportów lotniczych i rekreacyjnych w regionie, ale także rozwija się jako ośrodek akademickiego szkolenia lotniczego, baza dla lotów biznesowych, air taxi i małego ruchu cargo. Zarządca lotniska, firma Górnośląski Akcelerator Przedsiębiorczości Rynkowej, wspólnie z Miastem Gliwice, kontynuuje rozwój strefy inwestycyjnej dla branży lotniczej.

mat. pras. Politechniki Śląskiej
Lotnisko politechnika slaska

Dzięki modernizacji, która kosztowała ok. 30 mln zł, Gliwickie lotnisko posiada teraz solidne zaplecze techniczne, oświetlony i utwardzony pas startowy o niemal kilometrowej długości, płytę postojową, drogę kołowania, hangary i nową stację paliw. Ciekawą historię tego miejsca przywołuje Gliwickie Centrum Edukacji Lotniczej, zlokalizowane na terenie dawnych warsztatów lotniczych, działające obecnie w nowoczesnym budynku wystawienniczo-konferencyjno-szkoleniowym.

W najbliższej przyszłości historia lotniska rozwija się także na hektarowej działce pozyskanej przez GAPR. Tam, gdzie kiedyś znajdowała się stara stacja paliw i parking dla TIR-ów, powstała nowoczesna hala produkcyjna spółki AT Silesia, w której GAPR ma 20% udziałów. Planuje się produkcję nowych, lekkich i bezpiecznych polskich samolotów dyspozycyjnych typu AT-5 i AT-6, które mają ruszyć jeszcze w tym roku po zakończeniu niezbędnych prób naziemnych i prób w locie samolotu AT-6.

GAPR otrzymało również wsparcie finansowe w postaci 13-milionowego dofinansowania z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na uruchomienie wytwórni. W ubiegłym roku firma zyskała dodatkowe 41 mln złotych unijnego dofinansowania na stworzenie Gliwickiego Parku Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej (GPTTEL), kontynuując tym samym swoje inwestycje.

Projekt Parku zakłada utworzenie południowej strefy inwestycyjnej w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska w Gliwicach oraz infrastruktury technicznej. Inwestycja o łącznej wartości 73 mln zł może potrwać około 3 lat, stanowiąc kolejną zachętę dla przedsiębiorców i start-upów z branży lotniczej w południowej Polsce.

Po sprzedaży pierwszych działek przez GAPR, na terenie lotniska pojawiły się prywatne hangary, a także pierwszy na Śląsku salon sprzedaży samolotów. Wokół pasa startowego, po południowej stronie, zaczęto także wydzielać działki dla firm zajmujących się działalnością lotniczą, już 68 działek zostało przekazanych.

Współpraca z Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej Politechniki Śląskiej jest kontynuowana. Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego (ATO) na terenie lotniska zyskał dwa nowe hangary oraz budynek administracyjno-szkoleniowy, co stanowi inwestycję wartą 55 mln zł, trwającą ponad 2 lata. Współpraca ta obejmuje również umowę z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, określającą szczegóły kształcenia studentów kierunków związanych z kontrolą ruchu lotniczego.

Zalety nowoczesnego kompleksu lotniczego w Gliwicach, tworzonego od ponad 3 lat, zlokalizowanego przy ul. Toruńskiej, w sąsiedztwie węzła autostrad A4 i A1 oraz Centrum Edukacji i Biznesu "Nowe Gliwice", docenił Mariusz Śpiewok, zastępca prezydenta Gliwic. Uznaje on to za przykład udanej współpracy władz samorządowych, środowiska biznesowego wokół Górnośląskiego Akceleratora Przedsiębiorczości Rynkowej oraz środowiska akademickiego reprezentowanego przez Politechnikę Śląską, co przyczynia się do rozwoju miasta i zwiększenia liczby miejsc pracy.