Politechnika Śląska rozwija zaplecze do kształcenia kadr dla lotnictwa. Uczelnia ma dwa nowe hangary

Politechnika Śląska umacnia swą pozycję jako liczący się ośrodek szkoleniowy dla lotnictwa. Uczelnia właśnie oddała do użytku dwa nowoczesne hangary. Będą mogli z nich korzystać pracownicy i studenci, kształcący się na kierunkach Transport oraz Inżynieria Lotnicza i Kosmiczna. Zajęcia teoretyczne, warsztaty oraz przedsięwzięcia związane z przygotowaniem do praktycznego szkolenia pilotów i mechaników lotniczych będą mogły się tam odbywać przez cały rok, niezależnie od pogody.

Mat. Politechniki Śląskiej
Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego Politechniki Śląskiej

Uczelnia wydała dziesiątki milionów, ale warto było

To nie była ani tania, ani szybka inwestycja. Budowa dwóch całorocznych hangarów wraz z budynkiem administracyjno-szkoleniowym trwała dwa lata i pochłonęła 55 mln zł, z czego 40 mln zł stanowią środki własne Politechniki Śląskiej, a 15 mln zł pochodzi z dotacji.

– Wysiłek finansowy uczelni jest ogromny, ale było warto, ponieważ mamy perspektywę rozwoju – mówi prof. Arkadiusz Mężyk, rektor Politechniki Śląskiej.

- W nieodległym sąsiedztwie Politechniki Śląskiej powstaje fabryka samolotów. Uczelnia kształci pilotów i mechaników lotniczych na kierunku transport. Także na kierunku inżynieria lotnicza i kosmiczna będą kształceni fachowcy, którzy – mam nadzieję – zasilą kadrę projektantów, konstruktorów i wykonawców. Gliwice były do tej pory znane głównie z dronów, w tej chwili otwiera się nowy rozdział w zakresie produkcji małych samolotów – dodaje rektor.

Od kilkunastu lat kształcą specjalistów dla lotnictwa

Kształcenie pilotów na Politechnice Śląskiej rozpoczęło się 15 lat temu. Później na uczelni zaczęto też szkolić mechaników lotniczych. Obecnie na tych specjalnościach uczelnia ma 93 studentów.

Z myślą o kształceniu kadr dla branży lotniczej w roku 2019 przy uczelni działalność zainaugurował Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego. Wówczas jeszcze dysponujący dwoma polowymi hangarami, trawiastym pasem startowym i trzema samolotami.

- Obecnie nasza infrastruktura jest na poziomie światowego kształcenia – cieszy się prof. Arkadiusz Mężyk.

- Politechnika od kilku lat istnieje obok innych ośrodków na runku kształcenia w kierunkach lotniczych, ale dzisiejszą inwestycją umocniliśmy naszą pozycję – dodaje Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego i przewodniczący Rady Uczelni Politechniki Śląskiej.

Kapryśna aura już niestraszna. Będzie można się szkolić cały rok

Jak informuje uczelnia w jednym z nowo wybudowanych hangarów przechowywane będą samoloty, w drugim natomiast znajdować się będzie warsztat dla mechaników. Z obiektów korzystać będą pracownicy i studenci Politechniki Śląskiej, kształcący się na kierunkach Transport oraz Inżynieria Lotnicza i Kosmiczna. Realizowane będą tam zajęcia teoretyczne, warsztaty oraz przedsięwzięcia związane z przygotowaniem do praktycznego szkolenia pilotów i mechaników lotniczych.

– Nowe budynki są obiektami przystosowanymi do realizacji zadań szkoleniowych niezależnie od pory roku i doby. Dotychczas, z uwagi na niskie temperatury, od później jesieni do wczesnej wiosny, działalność ta była znacznie ograniczona. Oddanie obiektów pozwoli też na pełną centralizację działalności szkoleniowej i administracyjnej ośrodków lotniczych. Dotychczas korzystaliśmy m.in. z będących własnością Aeroklubu Gliwickiego i innych jednostek organizacyjnych Politechniki Śląskiej na terenie Gliwic – mówi dr hab. inż. pil. Jarosław Kozuba, dyrektor Centrum Kształcenia Kadr Lotniczych Europy Środkowo-Wschodniej Politechniki Śląskiej.

Katowice Airport

Może Cię zainteresować:

Mało znany fakt: lotnisko w Pyrzowicach daje pracę tylu ludziom, co duża fabryka. I szuka specjalistów

Autor: Michał Wroński

07/06/2023

Rekrutacja politechnika slaska

Może Cię zainteresować:

Politechnika Śląska kusi uczniów stypendiami i nauczaniem matematyki w... bardziej przyjaznej formie

Autor: Michał Wroński

06/06/2023