Fatalny stan knurowskiej oświaty? Nauczyciele zaczęli szukać pracy w innych miastach

Wczoraj, 3 września do Urzędu Miejskiego w Knurowie wpłynęła interpelacja radnego Artura Sochy, która dotyczy aktualnej sytuacji w knurowskiej oświacie. — Nauczyciele apelują o nagłośnienie - prosił jeden z nauczycieli uczących na co dzień w Knurowie

Dominik Borczyk
Szkoła knurów

Na ręce prezydenta gminy Knurów została złożona interpelacja radnego Rady Miasta Knurów, Artura Sochy, który na podstawie skarg związków zawodowych postanowił interweniować w Urzędzie Miejskim w Knurowie:

Treść interpelacji:

„Zwracam się z prośbą o wyjaśnienie i uzasadnienie kroków podejmowanych w knurowskiej oświacie. Od dłuższego czasu otrzymuję sygnały o fatalnym zarządzaniu w MP 1, ograniczaniu zatrudnienia w tej placówce oraz fatalnym stanie psychicznym nauczycieli. Problem zatrudnienia nie dotyczy tylko tego przedszkola ale także innych placówek jak np. ZSP nr 2 i MSP 9 gdzie brakuje np. sprzątaczki. Nauczyciele wg oceny knurowskich związków zawodowych migrują do innych ościennych miejscowości. Jest to wykwalifikowana kadra która poszukuje lepszych warunków pracy. Przede wszystkim, najważniejszy problem tkwi w znacznym ograniczeniu etatów administracji i obsługi w placówkach oświatowych. Stanowi to, w ocenie związków, zagrożenie dla zdrowia dzieci i pracowników oświaty (Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 3).
Zachodzi również potrzeba udzielania urlopów na poratowanie zdrowia nauczycieli.
Zapewnienie dostępu do pomocy psychologicznej, w formie dyżurów dla nauczycieli, nie w macierzystej placówce lecz w innym punkcie ogólnodostępnym wydaje się właściwym krokiem aby zapobiegać takim zjawiskom jak, wypalenie zawodowe, depresje, obniżenie poziomu aktywności, co z kolei przekłada się na zwiększoną ilość zwolnień lekarskich, urlopów zdrowotnych, rezygnację z pracy oraz innych negatywnych zjawisk wpływających na poziom nauczania.
Sytuacja związana z pandemią, negatywnie wpływa również na uczniów. Zachodzi również dla nich potrzeba pomocy psychologicznej, codziennego skutecznego wsparcia przez osobę wykwalifikowaną (psychologa). Notowało się przypadki depresji, apatii, prób samobójczych, stanów lękowych, uzależnień związanych z internetem i unikania szkoły.

Wydaje się więc również racjonalne aby zwiększyć dodatek motywacyjny dla nauczycieli. Związki apelowały z tego co pamiętam, w zeszłym roku o wzrost 100 procent do poziomu 240 zł. Konieczne byłoby zwiększenie wynagrodzenia dla pracowników administracji i obsługi, bo przy redukcji etatów po prostu mają więcej pracy. Obsługa, nie dość, że jest jej mało, jest słabo wyposażona w sprzęt do sprzątania. Chciałaby być wyposażona w sprzęt podobny jaki jest w naszym MOSiR.
W roku 2021 wzrosła płaca minimalna, wzrośnie w roku 2022, zachodzi więc potrzeba aby wziąć to pod uwagę przy ustalaniu budżetu na rok 2022. Zmniejszenie etatów powoduje przerzucanie niektórych obowiązków na innych, nie są więc oni w stanie właściwie wykonywać swoich dotychczasowych obowiązków i przestrzegania zasad BHP.
W MSP 9 zachodzi potrzeba dostosowania tej szkoły właśnie do zasad przeciwpożarowych. Pomimo tego, że zadanie było gdzieś wpisane do budżetu na rok 2021, nie zostało zrealizowane. Z tego co wiem czas na realizację właśnie się kończy, więc się pytam jaki mamy plan aby temu zaradzić?
Niski poziom dodatków motywacyjnych powoduje, ze nauczyciele szukają lepszych warunków pracy w innych gminach.

Dostrzegana negatywnie jest, również rejonizacja.
MSP 7, jest przeładowana, zajęcia trwają tam do późnych godzin popołudniowych. W pobliżu znajduje się MSP 9, która mogłaby ten problem rozładować i przyjąć uczniów.

Proszę więc o ustosunkowanie się do tych wątpliwości i wskazanie właściwych rozwiązań.” -
Z poważaniem, Artur Socha